Etelä-Karjalan työllisyysalueen kuulumisia
Etelä-Karjalan työllisyysalue tarjoaa maakunnan asukkaille lakisääteisiä työllisyys- ja maahanmuuttopalveluja. Asiakkaiden palvelutarpeet vaihtelevat, ja sekä toiminnan että tarjottavien palvelujen suunnittelussa tämä otetaan huomioon. Työllisyysalueen tavoite on, että voimme tarjota kaikille tietoa ja neuvontaa tarvitseville ja haluaville asiakkaille juuri sen hetkiseen tilanteeseen ja lähitulevaisuuden tavoitteisiin parhaiten sopivaa palvelua.
Etelä-Karjalan työllisyysalueen muodostavat maakunnan yhdeksän kuntaa: Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari. Lappeenrannan kaupunki toimii vastuukuntana.
Missä mennään työmarkkinoiden suhteen
Valtakunnallisesti työmarkkinatilanne on haastava, eikä Etelä-Karjala tee tästä poikkeusta. Kesä- ja kausityöpaikkojen määrä Etelä-Karjalassa on kuitenkin pysynyt melko vakaana viime vuosina. Kesätyötapahtumat, kuten Kesäksi duuniin Imatralla ja Lappeenrannassa, keräsivät vuoden 2025 tammikuussa edelleen runsaasti kävijöitä ja työnantajia. Jatkamme kampanjan toteutusta myös ensi vuonna.
Vaikka taloustilanne on ollut haastava, työnantajat ovat aktiivisesti tarjoamassa kesätyöpaikkoja nuorille ja opiskelijoille. Kesätyöpaikkoja on täytetty hyvin, mutta paikkojen haussa kannattaa olla aktiivinen koko kevään ja edelleen alkukesän aikana, sillä vielä tuolloinkin on mahdollista löytää kesä- tai kausityötä. Maaliskuun lopussa mm. Työmarkkinatorilla oli yli 40 avointa kesätyöpaikkaa Etelä-Karjalan alueella eri aloilta, kuten myynti, terveydenhuolto, rakennus ja kuljetus.
Etelä-Karjalan työmarkkinakatsaukseen voi tutustua Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kuukausijulkaisuissa osoitteessa:
Työllisyysalueen palveluilla rakennetaan alueen elinvoimaa
Etelä-Karjalan työllisyysalueen organisaatiossa on kolme palvelualuetta, joilla kaikilla on omat tavoitteelliset tehtävänsä järjestettynä siten, että ne yhdessä muodostavat asiantuntijaorganisaation ja asiakkaita sekä sidosryhmiä palvelevan kokonaisuuden. Palvelujen suunnittelussa pyritään vastaamaan mahdollisimman tehokkaasti alueen ja asiakkaiden tarpeisiin. Olemme sitoutuneet tavoitteeseen luoda kestäviä menestystarinoita, jotka rakentavat elinvoimaa ja muuttavat maakunnan työllisyystilannetta myönteiseen suuntaan.
Yhteisten palveluiden palvelualue suunnittelee, hankkii, toteuttaa ja vastaa nimensä mukaisesti työllisyysalueen yhteisistä palveluista. Erityisesti tiedon tuottaminen, tiedolla johtamisen koordinointi ja ylialueellisen yhteistyön edistäminen tukevat sekä omaa organisaatiota että kaikkia sidosryhmiä työllisyyden ja maahanmuuton edistämisessä. Asiakkaiden näkökulmasta erityisesti koulutushankinnat, tapahtumat, palkkatukipäätökset ja maksatustehtävät ovat yhteisten palveluiden näkyvintä vastuualuetta.
Monialaisten palveluiden palvelualue toteuttaa ja vastaa kokonaisuudesta, joka sisältää työllistymisen monialaista edistämistä sekä kotoutumislainsäädännön mukaiset palvelut. Palvelualueen asiantuntijat ohjaavat ja tukevat asiakkaita silloin, kun asiakkaan palvelutarvetta edistää eri palvelujen yhteensovittaminen. Yhteistyötä asiakkaan toimijuuden edistämiseksi tehdään tiiviisti Etelä-Karjalan hyvinvointialueen, Kelan, kuntien, kolmannen sektorin sekä muiden verkostokumppaneiden kanssa. Muualta Suomeen muuttaneita tuetaan myös International House Etelä-Karjala toimintamallilla.
Kolmas palvelualue, Työvoimapalvelut, toteuttaa ja vastaa työvoimapalvelulain mukaisista yritys- ja työnantaja palveluista ja henkilöasiakkaiden työnvälityksestä. Henkilöasiakkaamme kohtaavatkin asiakkuuden alussa ensimmäisenä työnhaun alku ja tuki -tiimin asiantuntijat ja saavat heiltä tietoa ja neuvontaa monipuolisten palvelujen mahdollisuuksista. Työnantaja- ja yritysasiakkaat ohjataan sujuvasti yritysasiantuntijan palveluihin. Työllisyysalueella on erilaisia asiointitapoja, jotta oman asian hoitaminen mahdollistuu kaikille. Työvoimapalvelut palvelualue vastaa verkko-, puhelin- ja aulapalvelujen toiminnasta.
Koko palveluorganisaation keskiössä ovat henkilö- ja työnantaja-asiakkaat, joiden työllistymisen, osaamisen kehittämisen ja ylläpidon, sekä sopivien osaajien löytymisen eteen teemme työmme. Samalla asiantuntijaorganisaation tavoite on tuottaa tietoa ja lisäarvoa Etelä-Karjalan elinvoimaisuuden vahvistamiseksi.
Työllisyysalueen verkko-, puhelin- ja aulapalvelut
Työllisyysalueen asiointitavat ja -kanavat on koottu verkkosivulle
Asiointi verkossa mahdollistaa asiakkaille ajasta ja paikasta riippumatonta oman asian hoitamista ja yhteydenoton asiantuntijalle. Suosittelemmekin tutustumaan sähköiseen asiointikanavaan Työmarkkinatorin Asiointi -osioissa (Työmarkkinatori.fi). Työllisyysalue tarjoaa yleistä neuvontaa sekä digitukea Imatran (Tainionkoskentie 70) ja Lappeenrannan toimipisteissä joka päivä myös ilman ajanvarausta.
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta on myös käytettävissä seuraavasti:
- Ma–pe klo 9–15, puh. 0295 025 505 (suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi)
- Chat Työmarkkinatorilla
Etelä-Karjalan työllisyysalueen yhteydenottolomake toimii verkkoasiointia täydentäen ja sen kautta mm. asiakirjojen turvallinen toimittaminen työvoimaviranomaiselle on mahdollista.
Asiointi puhelimessa
Etelä-Karjalan työllisyysalueen puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–12, ja takaisinsoittopalvelu toimii arkisin klo 8–16.15. Soitamme 05 616-alkuisesta numerosta.
Henkilöasiakkaat puh. 05 6163 300
Työnantaja- ja yritysasiakkaat puh. 05 6163 500
Asiointi toimipisteessä
Työllisyysalueen toimipisteet sijaitsevat Imatralla ja Lappeenrannassa ja niissä voi asioida ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta. Yhteystiedot ja aukioloajat on julkaistu verkkosivulle Etelä-Karjalan työllisyysalue - Asiointi ja yhteystiedot (Lappeenranta.fi). Ilmoitamme poikkeuksista aukioloajoissa mm. sosiaalisen median kanavillamme ja toimipisteissämme.
Työmarkkinatorin valtakunnallinen puhelinneuvonta yritys- ja työnantaja-asiakkaille
- Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta ja Yritys-Suomi-neuvonta
ma-pe klo 9–15, puh. 0295 020 500 - Yrittäjän talousapu -neuvonta ma-pe klo 9–15, puh. 0295 024 880
- Yritys- ja työnantaja-asiakkaan Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi)
Työllisyysalueen uutistiedotteet voi nyt tilata omaan sähköpostiin
Etelä-Karjalan työllisyysalue käyttää Lappeenrannan kaupungin ePressi-palvelua tiedotteiden jakeluun. Tiedotteiden tilaaminen on huhtikuun alusta alkaen mahdollista kaikille työllisyysalueen aiheista kiinnostuneille. Tiedotteet voi tilata omaan > sähköisen tilauslomakkeen kautta.
Tiedotetilauksen voi perua tiedotteiden lopussa olevasta linkistä.
Työmarkkinatorilla:
Etelä-Karjalan työllisyysalue - Aluesivu (tyomarkkinatori.fi)
Sosiaalisessa mediassa:
Etelä-Karjalan työllisyysalue @etelakarjalantyo (instagram.com)
Etelä-Karjalan työllisyysalue (facebook.com)